Climbing Photo Masterclass I

Moduł I – Świadomość kadru

Koszt warsztatów: 1000 zł od osoby, przy założeniu, że w warsztatach bierze udział 2 kursantów.

Koszt warsztatów indywidualnych: 1300 zł.

W koszt warsztatów nie jest wliczony koszt modeli. Jeżeli kursanci nie są w stanie zorganizować swoich modeli (2 osoby – zespół wspinaczkowy, wskazane, aby choć jeden wspinacz pokonywał drogi na poziomie VI.5), jestem w stanie ich zapewnić, jednakże wiąże się to z dodatkowym kosztem – ok. 600 zł. Modele powinni pozostawać do dyspozycji w drugiej połowie warsztatów (część praktyczna) ok. 4 godz.

Czas trwania warsztatów: ok. 8 godz. + 1 godz. spotkania on-line

CZĘŚĆ TEORETYCZNA

Czas zajęć teoretycznych– ok. 4 godz.

Miejsce: Siedziba Edelrid w Bolechowicach Adres: ul. Szlachecka 191, 32-080 Brzezie (od Krakowa, tuż przed supermarketem Lewiatan z dużym parkingiem w Bolechowicach, po lewej stronie duży szary budynek).

WIADOMOŚCI WSTĘPNE 

  • Fotografia wspinaczkowa – czyli co musisz wiedzieć i umieć, zanim zabierzesz się do fotografowania wspinaczy.
  • Co mam w plecaku idąc na zdjęcia wspinaczkowe – sprzęt niezbędny oraz przydatny i ułatwiający życie.
  • Praca nad zdjęciem zaczyna się długo przed fotografowaniem – czyli praca koncepcyjna oraz przygotowanie sesji. Jak przewidzieć przynajmniej część warunków, w jakich będziemy fotografować.
  • Strategia i logistyka fotografowania w ścianie – gdzie się ustawić?
  • Na co zwrócić uwagę przy szukaniu lokacji oraz tuż przed sesją – czyli nie licz na to, że model domyśli się w co się ubrać.
  • Pogoda – czyli koncepcja była inna, ale czasem warto próbować.
  • Czy zdjęcie wspinaczkowe/sportowe może być sztuką? Kilka uwag o konkursach i publikacjach.
  • Być blisko, uczestniczyć – czyli bądź przygotowany na zimno, zmęczenie, niewygody i noszenie sporych ciężarów – a może uda się zrobić zdjęcie. 

ZAGADNIENIA FORMALNE

  • Fotografowanie to WIEDZA, UMIEJĘTNOŚCI i PRACA. Talent może pomóc ale nie zastąpi powyższych
  • Kompozycja jest punktem wyjścia do dobrego zdjęcia – czyli jak pokierować widzem. Dobre zdjęcie nie jest dziełem przypadku.
  • Rodzaje kompozycji i jak je adaptować do warunków.
  • Co jeszcze pomoże nam w organizacji kadru, czyli kolor ma znaczenie.
  • Światło – jak sobie z nim poradzić.
  • Światło zastane i błyskowe. A może jedno i drugie?
  • Decydujący moment czyli praca z modelem wspinaczem – jak poprowadzić modela w trakcie zdjęć i na co zwrócić uwagę podczas ruchu wspinaczkowego.
  • Ruch wspinaczkowy i pozowanie. Kiedy model wygląda najkorzystniej a poza ciekawie?
  • Aparat i obiektywy to narzędzia – jak je wykorzystać?
  • Pokaż to, co chcesz pokazać i co warto pokazać – jak wykorzystać możliwości i właściwości sprzętu, aby pokazać to, czego nie widzą inni. 

CZĘŚĆ PRAKTYCZNA

ZAGADNIENIA: 

Czas zajęć praktycznych – ok. 4 godz.

Miejsce: Dupa Słonia, Dolina Będkowska

  • Praktyczne przygotowanie do zdjęć – analiza linii drogi, wybór linii poręczówki i punktu fotografowania, rozmowa i ustalenie taktyki ze wspinaczami.
  • Przygotowanie sprzętu do zdjęć – fotograficznego i wspinaczkowego.
  • Zakładanie zjazdu z użyciem gotowych stanowisk, zjazd z użyciem grigri, zajęcie miejsca do fotografowania.
  • Procedury bezpieczeństwa podczas fotografowania. Fotografowanie na linie.
  • Komunikacja z modelem, odczytanie ruchu wspinaczkowego, obranie optymalnej pozycji i wybór kadru. Dobór sprzętu fotograficznego do sytuacji w ścianie.
  • Podchodzenie na linie z użyciem grigri i małpy. Szybka zmiana miejsca fotografowania poprzez zjazd/podejście wyżej na małpie.
  • Zakładanie stanowiska zjazdowego i poręczówki w miejscach mniej oczywistych – stanowisko z drzew, stanowiska z punktami kierunkowymi. 

WAŻNE: zakładam, że uczestnicy warsztatów mają opanowane podstawowe procedury sprzętowe podczas wspinaczki (najlepiej podparte kursem skałkowym) – wiązanie podstawowych węzłów, przewiązywanie się w stanowisku, różne metody zjazdu i podchodzenia na linie. Warsztaty są ukierunkowane na wykorzystanie znanych już umiejętności wspinaczkowych podczas fotografowania, a nie uczenie podstaw obsługiwania sprzętu. W przypadku kompletnej nieznajomości procedur sprzętowych istnieje możliwość zorganizowania kursu włącznie z takim zakresem wiadomości (posiadam uprawnienie instruktora wspinaczki sportowej), lecz taki kurs będzie trwał dwa dni, przy odpowiednio wyższej cenie. Przed decyzją o uczestnictwie bardzo proszę o uczciwe i rzetelne poinformowanie mnie o Waszych umiejętnościach – w trosce o maksymalne i najkorzystniejsze wykorzystanie Waszego czasu podczas warsztatów. 

PODSUMOWANIE

Podsumowanie jest przeprowadzone w formie spotkania on-line na platformie Teams.

Czas spotkania: 1 godz.

• Analiza zdjęć uczestników – czyli co sobie myślałam/em robiąc to zdjęcie?

Podczas podsumowania warsztatów chciałbym wspólnie z Wami przejrzeć zdjęcia, które wykonaliście wcześniej, przed warsztatami oraz podczas części praktycznej i omówić je. Przy tej okazji poruszę jeszcze zagadnienie selekcji zdjęć oraz – w tym przypadku tylko zasygnalizować ze względu na ilość czasu i obszerność tematu – temat postprodukcji. Z chęcią mogę też podczas tego spotkania odpowiedzieć jeszcze na pytania, które przyszły Wam do głowy już po zakończeniu warsztatów.